Restrukturyzacja albo bankructwo
Jak dotąd, rok 2013 nie jest pomyślny dla kolei samorządowych. Zaczął się prestiżową porażką Kolei Śląskich - nie udało się im przejęcie przewozów w całym województwie. W maju br. rząd przyjął projekt ustawy, która wprowadza możliwość ogłoszenia upadłości Przewozów Regionalnych, a marszałkowie zaproponowali podział spółki.
14maja 2013 r. rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Przewiduje on, że spółki przewozowe PKP Intercity i PKP Cargo, a zwłaszcza Przewozy Regionalne, będą podlegały, podobnie jak inni przewoźnicy, ogólnym przepisom o upadłości. Rządowa propozycja przewiduje, że przewoźnik, który ogłosi upadłość, będzie mógł jeszcze przez sześć miesięcy świadczyć usługi przewozowe, jednocześnie wdrażając w tym czasie ewentualny program naprawczy i układowy. Ma to zapobiec sytuacji, w której pasażerowie w wyniku bankructwa spółki przewozowej zostaliby z dnia na dzień pozbawieni dostępu do transportu. Te pół roku organizator przewozów, czyli np. samorząd województwa, będzie miał, aby zawrzeć umowę z innym przewoźnikiem.
