Wpływ partnerstwa publiczno-prywatnego na dług samorządów
Jedną z podstawowych motywacji do podejmowania przez samorządy współpracy publiczno-prywatnej stanowi pozabilansowe ujmowanie zobowiązań z zawartych umów o PPP. Pomimo że nie powinna być to motywacja wyłączna, w praktyce to właśnie brak wpływu PPP na dług publiczny najczęściej przesądza o wyborze tej formy realizowania zadań publicznych.
Zagadnienie wpływu zobowiązań z umów partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) na dług publiczny stanowi problem złożony, zaś zasady klasyfikacji tych zobowiązań budzą wątpliwości natury prawno-finansowej. Warto przypomnieć, że stosownie do art. 72 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.), państwowy dług publiczny obejmuje m.in. zobowiązania sektora finansów publicznych z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wymagalnych zobowiązań: wynikających z odrębnych ustaw oraz prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych decyzji administracyjnych; uznanych za bezsporne przez właściwą jednostkę sektora finansów publicznych będącą dłużnikiem. W początkowym okresie obowiązywania przepisów o PPP nie ulegało zatem wątpliwości, że zobowiązania z umów o PPP, podobnie jak zobowiązania z różnego rodzaju umów nazwanych lub nienazwanych, zakładających rozłożenie w czasie płatności za wykonane roboty budowlane, dostawy lub usługi, nie będą oddziaływały na limity zadłużenia.
