Partnerstwo publiczno-prywatne w ochronie zdrowia
W związku z nasilającymi się problemami finansowymi publicznych zakładów opieki zdrowotnej samorządy coraz częściej zmuszane są do podejmowania radykalnych działań naprawczych, łącznie z likwidacją placówek leczniczych. Jednym ze sposobów na wyjście sektora publicznego z tych problemów może być wykorzystanie formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Są już pierwsze przykłady takiej współpracy.
Wdrożenie formuły partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w sektorze ochrony zdrowia może przebiegać w różnych modelach współpracy, które, w zależności od zakresu danego przedsięwzięcia, mogą w szczególności polegać na powierzeniu partnerowi prywatnemu obowiązków w kilku wariantach.
Warianty współpracy
W pierwszym wariancie obowiązki te mogą polegać na powierzeniu partnerowi prywatnemu budowy, rozbudowy lub modernizacji obiektu leczniczego oraz utrzymania infrastruktury i realizacji świadczeń zdrowotnych. Model ten zakłada kompleksowe działanie partnera prywatnego, w którym - po realizacji przedsięwzięcia na etapie inwestycyjnym - będzie on również odpowiedzialny za zarządzanie placówką w zakresie wykonywania działalności leczniczej. W zamian partner prywatny uzyska możliwość pobierania pożytków z tytułu kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ) na realizację świadczeń zdrowotnych oraz dodatkowo z tytułu prowadzenia pozakontraktowej działalności komercyjnej. Niezależnie od tego, wynagrodzenie partnera mogą stanowić bezpośrednie płatności uiszczane przez podmiot publiczny w ramach tzw. opłaty za dostępność. Wariant ten może być korzystną alternatywą dla procedury komercjalizacji SP ZOZ. Niemniej jednak, z uwagi na złożoną strukturę takiego przedsięwzięcia, jego wdrożenie będzie wymagać od strony publicznej uprzedniego przeanalizowania skutków i konsekwencji organizacyjno-prawnych, jakie będą się wiązać z przejęciem świadczenia usług medycznych przez podmiot prywatny. Niezależnie bowiem od wymogów wynikających z przepisów o PPP, partner prywatny będzie podlegał jednocześnie obowiązkom wyrażonym w przepisach o działalności leczniczej oraz wynikającym z innych uregulowań dotyczących w szczególności kwestii pracowniczych, problematyki trwałości realizowanych projektów unijnych oraz zagadnienia cesji kontraktów z NFZ na nowo utworzony podmiot. Mimo licznych ograniczeń samorządy coraz częściej dostrzegają zalety powierzenia profesjonalnym podmiotom zarządzania placówkami medycznymi. Jednym z nich jest powiat miński, który obecnie przygotowuje się do realizacji przedsięwzięcia PPP polegającego na rozbudowie, modernizacji i restrukturyzacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Mińsku Mazowieckim.
