Problemy z klasyfikacją wydatków w umowach o PPP
Od 1 stycznia 2014 r. w pełnym zakresie znajdzie zastosowanie w samorządach reguła indywidualnego limitu zadłużenia. W kontekście zobowiązań finansowych z umów o PPP szczególne znaczenie będzie miał tu podział na wydatki bieżące i majątkowe.
Zgodnie z art. 242 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.), organ uchwałodawczy jednostki samorządu terytorialnego (JST) nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące, powiększone o nadwyżkę z lat ubiegłych i wolne środki, z nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikające z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. Jest to tzw. zakaz deficytu operacyjnego. Drugą zasadą jest reguła indywidualnego limitu zadłużenia wyrażona w art. 243 u.f.p., która wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r. Indywidualny wskaźnik obsługi długu obliczany będzie z uwzględnieniem średniej arytmetycznej z relacji dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące, do dochodów budżetu ogółem. Dla każdej JST maksymalny dopuszczalny poziom zadłużenia będzie ustalany indywidualnie, w wielkości średniej arytmetycznej obejmującej trzy ostatnie lata. Dotychczasowe zasady limitów zadłużenia (odpowiednio 60% i 15%) nie będą już stosowane.
