Procedura egzekucji opłaty za odbiór odpadów komunalnych
Egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jedynie w niewielkim stopniu różni się od typowej egzekucji należności pieniężnych. Największe znaczenie może tu mieć uchwała rady gminy w sprawie treści deklaracji o opłacie śmieciowej.
Podobnie jak w przypadku egzekucji podatków i opłat lokalnych, również odnośnie do opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi niezbędna jest w tym zakresie gruntowna znajomość dwóch aktów prawnych. Pierwszy to ustawa z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej: u.p.e.a.), a drugi - rozporządzenie Ministra Finansów z 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej: r.w.p.e.a.).
Upomnienie i tytuł wykonawczy
Zanim organ egzekucyjny (będący jednocześnie na gruncie "opłaty śmieciowej" wierzycielem) doprowadzi do formalnego wszczęcia postępowania egzekucyjnego, co - zgodnie z art. 26 § 5 u.p.e.a. - może jedynie nastąpić w jednym z dwóch przypadków doręczenia:
1) zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego lub
2) dłużnikowi zajętej wierzytelności (np. bankowi, zakładowi czy też organowi rentowo-emerytalnemu) zawiadomienia o zajęciu wierzytelności lub innego prawa majątkowego - o ile nastąpiło to przed doręczeniem
