Zlecanie dodatkowych usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów
Jeden z wniosków, jaki można wyciągnąć z przeprowadzonych dotychczas kontroli wdrażania nowych przepisów o gospodarowaniu odpadami komunalnymi, jest taki, że zakres usług przekazanych do realizacji przedsiębiorcom odpadowym w umowie był zdecydowanie zbyt wąski w stosunku do potrzeb gmin. Błędy te można jednak naprawić.
Artykuł 144 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) zakazuje istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) oraz określił warunki takiej zmiany. Zmiana dokonana z naruszeniem przytoczonego przepisu powoduje unieważnienie umowy, czyli najdalej idącą konsekwencję prawną.
Należy zatem rozważyć inne, poza art. 144 Pzp, możliwości prawne, które umożliwiałyby przekazanie części obowiązków nieobjętych umową przedsiębiorcy, z którym już taki kontrakt zawarła. W wypadku odpadów komunalnych dotyczy to m.in. likwidacji dzikich wysypisk (obowiązki często realizowane przez jednostki gminne) czy prowadzenia punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK).
