Konsekwencje wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie odpadów
Trybunał Konstytucyjny uznał trzy przepisy ustawy śmieciowej za niezgodne z Konstytucją RP. Jednak, co najważniejsze dla gmin, utrzymał w mocy obowiązek organizowania przetargów i zasady udziału w nich spółek komunalnych.
28 listopada 2013 r. Trybunał Konstytucyjny, rozpoznający skargę Świdnika oraz grupy posłów SLD i PiS, uznał, że ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) jest częściowo niezgodna z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (dalej: Konstytucja RP). Niezgodność ta dotyczy braku górnej granicy stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz błędne ustalenie norm prawnych w zakresie dopłat oraz zwolnień przedmiotowych (które w praktyce były także kwestionowane przez regionalne izby obrachunkowe; RIO). Na poprawę przepisów TK dał 18 miesięcy.
Zarzuty Świdnika
W celu właściwej interpretacji orzeczenia TK warto prześledzić argumenty podnoszone przez każdego ze skarżących, których sprawy zostały połączone do wspólnego rozpoznania. Zakwestionowane przepisy u.c.p.g. dotyczyły de facto pięciu kwestii:
1) organizacji przetargów na odbiór odpadów komunalnych lub odbiór i zagospodarowanie tych odpadów,
