Nowa RIPOK w regionie a realizacja dotychczasowej umowy
Konfiguracja problemów związanych z powstaniem nowej RIPOK, zwłaszcza w regionach, w których dotychczas takie instalacje nie funkcjonowały, może kształtować się bardzo różnie. Dlatego wymagają one szczegółowej analizy, zarówno w zakresie dokumentów przetargowych, jak i już zawartych umów.
Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) nakłada na przedsiębiorców odpadowych obowiązek przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania do regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK). Niewykonanie tego obowiązku pociąga za sobą odpowiedzialność karno-administracyjną. Za pierwszy taki przypadek może zostać nałożona na niego kara pieniężna w wysokości od 500 zł do 2 tys. zł. Za drugi przedsiębiorca zostaje z urzędu wykreślony z rejestru działalności regulowanej.
Natomiast wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkanych albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów, w wyniku którego gmina zawiera z przedsiębiorcą umowę w sprawie zamówienia publicznego na odbiór (czyli de facto transport) odpadów komunalnych z terenu gminy lub na odbiór i zagospodarowanie takich odpadów (art. 6d u.c.p.g.).
