Ramy prawne realizacji projektów parkingowych w PPP
Problem braku dostępności miejsc parkingowych w centrach polskich miast połączony ze wzrostem ruchu samochodów skutkuje koniecznością ciągłego poszukiwania przez samorządy nowych rozwiązań w zakresie polityki parkingowej. Jednym ze sposobów na rozwiązanie tych kłopotów może być realizacja przedsięwzięć polegających na budowie i zarządzaniu infrastrukturą parkingową we współpracy z sektorem prywatnym.
Udział podmiotu prywatnego, przy odpowiedniej alokacji ryzyka między zaangażowane strony, może pozwolić na realizację przedsięwzięcia przy jednoczesnym zmniejszeniu wykorzystania środków publicznych. Należy pamiętać, że ograniczenia związane z zaciąganiem zobowiązań dłużnych na cele inwestycyjne oraz brak doświadczenia samorządów w budowie i zarządzaniu parkingami podziemnymi zwykle stanowią kluczowe przesłanki do poszukiwania alternatywnych możliwości realizacji tego typu projektów. Jednak liczne przykłady krajowe i światowe projektów budowy infrastruktury parkingowej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) - obejmujące zwykle zaprojektowanie, wybudowanie oraz zarządzanie ogólnodostępnymi płatnymi parkingami - wskazują, że oczekiwania podmiotów publicznych nie zawsze pokrywają się z oczekiwaniami strony prywatnej, co może skutkować licznymi problemami, zwłaszcza na etapie prowadzenia procedury wyboru partnera prywatnego. Dlatego też kluczową kwestią poprzedzającą wszczęcie procedury powinno być wykonanie niezbędnych analiz przedrealizacyjnych, które pozwolą porównać poszczególne modele organizacyjno-prawne realizacji przedsięwzięcia i przyjąć najbardziej odpowiedni schemat współpracy.
