Zamówienia publiczne powyżej 30 tys. euro
Na początku lutego br. Sejm uchwalił nowelizację ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zmiany te mają doprowadzić do wzrostu konkurencyjności i innowacyjności polskiej gospodarki, a także do odformalizowania procedur. Nowymi przepisami zajmie się jeszcze Senat.
7 lutego 2014 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (dalej: nowelizacja Pzp). Największą zmianą, jaka przewidują jej przepisy, jest ponaddwukrotne podwyższenie progu, od którego zamawiający ma obowiązek stosować ustawę z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Próg ten zwiększono z 14 tys. euro aż do 30 tys. euro.
Wpływ przepisów na konkurencyjność
Podniesienie kwoty, od jakiej zamawiający będą mieli obowiązek stosowania reżimu Pzp, będzie olbrzymią zmianą nie tylko dla rynku zamówień publicznych, lecz także dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Jednym z argumentów na rzecz tej zmiany, do jakich odwołali się autorzy nowych przepisów, jest konieczność zapewnienia efektywności wydatkowania środków publicznych w ramach systemu zamówień publicznych. Podkreślono, że zamawiający - niezależnie od wartości zamówienia - ponosi stałe koszty organizacji i przeprowadzenia postępowania, co przy zamówieniach o niewielkiej wartości należy uznać za mało efektywne. Często także czas potrzebny na przygotowanie i przeprowadzenie postępowania jest wielokrotnie dłuższy niż poszukiwanie wykonawcy. To wszystko zwiększa koszty całego postępowania, co prowadzi do sytuacji, w której przekraczają one zyski, jakie zamawiający powinien uzyskać z takiego sposobu wyłonienia wykonawcy. Pomimo że dokonywanie zamówień o stosunkowo niewielkiej wartości poza procedurami określonymi w Pzp nie może być oceniane jako z zasady naruszające prawo unijne i zasady traktatowe (szczególnie zasady jawności i konkurencyjności), nie można jednak nie zauważyć, że ponaddwukrotne podwyższenie progu stosowania Pzp może się przyczynić do obniżenia poziomu konkurencyjności. Może się tak zdarzyć, ponieważ mali i średni przedsiębiorcy będą mieli utrudniony dostęp do publicznych zamówień (na przykład ze względu na brak obowiązku zamawiającego do zamieszczania ogłoszeń o zamówieniu publicznym w Biuletynie Zamówień Publicznych). Z obliczeń autorów nowych przepisów wynika, że wartość zamówień publicznych, które zostaną wyłączone spod reżimu Pzp, a o zamiarze udzielenia których do tej pory zamawiający miał obowiązek informowania poprzez zamieszczenie stosownego ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP), wyniesie ok. 3,6 mld zł (ponad 44 tys. zamówień, przy czym rynek zamówień publicznych w Polsce wart jest ok. 130-140 mld zł). Nowe polskie przepisy będą więc dość liberalne, zwłaszcza że wiele państw Unii Europejskiej zdecydowało się na dużo niższe progi stosowania Pzp niż nakazują unijne przepisy. W Niemczech ten próg to 500 euro, a w Bułgarii, Rumunii, Słowenii, Wielkiej Brytanii, we Francji, na Łotwie i Cyprze - mniej niż 15 tys. euro.
