Likwidacja przetargów nie jest przesądzona
Nowa, lutowa, dyrektywa unijna w sprawie zamówień publicznych nie oznacza automatycznego nakazu wyłączania spółek komunalnych ze stosowania procedur zamówień publicznych. Określa ona jedynie ramy, w których zamawiający może dopuścić zlecenia realizacji zamówienia w bezprzetargowym trybie zamówień in-house.
W wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 listopada 2013 r. (sygn. akt K 17/12), który dotyczył wniosku Świdnika oraz wniosków poselskich o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP części przepisów ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), sędziowie nie odnieśli się do skargi złożonej przez Inowrocław. W orzeczeniu TK przesądził jedynie, że przepisy o przetargach są zgodne z zasadą prawidłowej legislacji. Natomiast wniosek Inowrocławia koncentrował się na obligatoryjnej konieczności wyłączenia z dyspozycji art. 6d u.c.p.g. stosowania procedur przetargowych w tych przypadkach, w których zamawiającym jest gmina (lub związek międzygminny), a wykonawcą spółka komunalna. W opinii Inowrocławia, redakcja art. 6e u.c.p.g. nie znajduje podstaw prawnych w przepisach unijnych. Zgodnie bowiem z obecnym brzmieniem art. 6e u.c.p.g., spółki z udziałem gminy mogą odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, w przypadku gdy zostały wybrane w drodze przetargu, o którym mowa w art. 6d ust. 1 u.c.p.g., czyli w przetargu na odbiór lub odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
