Skargi na tryb wyboru partnera prywatnego
Sytuacja, w której nie jest możliwe złożenie skutecznego środka zaskarżenia w postępowaniu mającym na celu wybór partnera prywatnego, jest niedopuszczalna z punktu widzenia państwa prawa. Nie jest także bezpieczna dla partnera publicznego.
Podmiot publiczny, decydując się na podjęcie współpracy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), musi przede wszystkim określić procedurę, na podstawie której dokona wyboru partnera prywatnego. W praktyce jest ona uzależniona od wynagrodzenia (a zwłaszcza jego struktury), jakie ma otrzymywać partner prywatny. Wybór przez podmiot publiczny niewłaściwego trybu może prowadzić do nieważności postępowania i ewentualnej umowy w sprawie PPP.
Wynagrodzenie partnera prywatnego
Jeżeli partner prywatny ma otrzymać wynagrodzenie w postaci pożytków z przedmiotu PPP lub przede wszystkim te pożytki wraz z zapłatą sumy pieniężnej przez podmiot publiczny, wówczas do wyboru partnera prywatnego należy zastosować tryb określony ustawą z 9 stycznia 2008 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (dalej: u.k.r.b.u.). W innych natomiast przypadkach (przez co należy rozumieć taką sytuację, kiedy płatność ze strony podmiotu publicznego jest jedynym wynagrodzeniem partnera prywatnego lub przeważa nad pożytkami z przedmiotu partnerstwa) należy zastosować tryb przewidziany ustawą z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).
