Paradyplomacja w służbie samorządów
Gastrodyplomacja to nowy, dynamiczny trend w dyplomacji publicznej. Zakłada wykorzystywanie regionalnej kuchni i specjałów kulinarnych w marketingu narodowym, promocji kraju i jego kultury. Ale dyplomacja tego typu to domena nie tylko państw, lecz także miast i regionów.
Kuchnia regionalna i kulinaria są dobrym nośnikiem przekazu promocyjnego dzięki temu, że ich percepcja jest intensywnym doświadczeniem, dokonuje się za pośrednictwem wielu zmysłów: wzroku, smaku, zapachu i dotyku. To, co niematerialne, czyli unikatowa kultura regionu, znajduje swój zmaterializowany wyraz w dniach kuchni regionalnej. Taka percepcja kultury dobrze utrwala się w świadomości i może budować związek emocjonalny z miejscem. Stwarza też sposobność do równoległego stosowania innych form komunikacji marketingowej.
Gastrodyplomacja to przedsięwzięcie kompleksowe i długotrwałe, sięgające dużo dalej niż pojedyncze prezentacje czy degustacje regionalnej kuchni za granicą albo udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych. To kompleks działań służących budowie pozycji kraju lub regionu z wykorzystaniem zasobów kulinarnych - kuchni narodowej lub regionalnej. Gastrodyplomacja, jako narzędzie dyplomacji publicznej, adresowana jest do szerokiego grona odbiorców, mieszkańców innych krajów. W wymiarze bezpośrednim chodzi o to, aby mieszkańcy innych krajów, będąc u siebie lub przyjeżdżając do Polski, konsumowali dania polskiej kuchni. Docelowo o to, aby dania polskiej kuchni wzbudzały ich zainteresowanie Polską, tworzyły poczucie bliskości i sympatii, zachęcały do odwiedzania i mówienia o Polsce.
