Oświadczenia majątkowe na początku kadencji samorządu
Samorządowi radni oraz wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast po objęciu mandatu powinni złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym. Niewypełnienie tego obowiązku grozi utratą mandatu. Do złożenia oświadczenia majątkowego są też zobowiązane osoby obejmujące inne ważne stanowiska w samorządzie, nieobsadzane w drodze powszechnych wyborów.
Oświadczenia majątkowe radni gmin, powiatów i województw, a także wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast (dalej: wójtowie) powinni złożyć w terminie 30 dni od dnia ślubowania. Przy czym wójtowie oraz przewodniczący rad i sejmików oświadczenia mają złożyć wojewodzie, a pozostali radni - przewodniczącemu rady bądź sejmiku.
Niewypełnienie obowiązku przez radnych i wójtów
Niezłożenie oświadczenia majątkowego przez radnego lub wójta we wspomnianym terminie nie wiąże się z sankcjami od razu. W przypadku niedotrzymania terminu osoba, której powinno być ono złożone, jest zobowiązana wezwać radnego lub wójta do niezwłocznego złożenia oświadczenia, wyznaczając na to dodatkowy 14-dniowy termin, liczony od dnia dostarczenia wezwania. Dopiero niezłożenie przez radnego lub wójta oświadczenia majątkowego, mimo upływu takiego dodatkowego terminu, powoduje sankcję - wygaśnięcie mandatu (art. 24h i art. 24k ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g., art. 25c i art. 25f ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym; dalej: u.s.p. oraz art. 27c i art. 27f ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa; dalej: u.s.w.).
