Wydawanie e-zaświadczeń
Zaświadczenia wydawane przez organ administracji stanowią jedną z podstawowych czynności materialno-technicznych organu administracji, a jednocześnie są często wykorzystywanym w praktyce rodzajem dokumentu potwierdzającym określone fakty lub stan prawny. Procedura wydania zaświadczenia może być wszczęta oraz zakończona również w formie elektronicznej.
Postępowanie dotyczące wydania zaświadczenia jest uregulowane w dwóch podstawowych aktach prawnych:
1) w ustawie z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (art. 217-220),
2) w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (art. 306a-306n).
Ustawą z 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw wprowadzono do Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) - obok innych przepisów dopuszczających wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym - możliwość wydania zaświadczenia w formie dokumentu elektronicznego. Przepis obowiązuje od 17 czerwca 2010 r.
W przypadku Ordynacji podatkowej możliwość wydawania zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego wprowadzono ustawą z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, zobowiązując ministra właściwego do spraw finansów do określenia w drodze rozporządzenia m.in. trybu wydawania zaświadczeń, uwzględniając w szczególności odpowiednią organizację czynności związanych z wydawaniem zaświadczeń oraz możliwość doręczania zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego. Inaczej niż w przypadku k.p.a., przepis Ordynacji podatkowej wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2016 r.
