Zaświadczenia dla mieszkańców
Wójt, burmistrz i prezydent miasta wydają członkom wspólnoty samorządowej różnego rodzaju zaświadczenia, w tym o zameldowaniu, niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, wielkości gospodarstw rolnych i o dochodowości gospodarstw rolnych.
Zaświadczenia te wydawane są na podstawie dwóch ustaw: ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), a przede wszystkim jej art. 217-220, oraz ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa).
W obu aktach prawnych ogólne zasady wydawania zaświadczeń są tożsame względem siebie, co oznacza, że:
1) wydanie zaświadczenia następuje, jeżeli:
● urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa,
● osoba (wnioskodawca) ubiega się o wydanie zaświadczenia ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego;
