Upomnienie - obowiązek czy uprawnienie wierzyciela
Znajomość zasad wystawiania upomnień pozwala gminom na skrócenie i zintensyfikowanie prowadzonych wobec dłużników czynności. Zwłaszcza w wymiarze opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Dochody z podatków lokalnych stanowią podstawę ekonomicznego funkcjonowania gmin. W sytuacji kiedy nie są one regulowane w ustawowo określonych terminach - zanim kwestia przymuszenia dłużnika do ich zapłaty trafi do właściwych organów egzekucyjnych, jakimi są naczelnicy urzędów skarbowych - wierzyciel (tj. dana gmina) powinien podjąć określone działania, polegające najpierw na wystawieniu upomnienia, a następnie tytułu wykonawczego, na podstawie którego organ egzekucyjny doprowadzi do realizacji ciążącego na dłużniku obowiązku zapłaty.
Podstawy prawne
Samo upomnienie to nic innego, jak pisemne (obligatoryjna forma) wezwanie skierowane przez wierzyciela do dłużnika, w którym wyznaczony jest ostateczny termin (7 dni) na zapłatę kwoty dłużnej z jednoczesnym zagrożeniem (w przypadku braku zapłaty) skierowania sprawy zadłużenia na drogę postępowania egzekucyjnego.
