Zawieszenie i umorzenie egzekucji opłaty śmieciowej
Od 18 kwietnia br. zmieniły się przepisy w zakresie egzekucji opłaty śmieciowej. Obecnie organ wykonawczy gminy może wykonywać zadania z tego zakresu tylko wtedy, jeżeli zawrze w tym zakresie porozumienie z naczelnikiem urzędu skarbowego.
Od momentu przejęcia przez gminy obowiązku odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych w kwestii egzekucji opłaty z tego tytułu istniał dualizm. Organ wykonawczy gminy, czyli wójt, burmistrz lub prezydent miasta (dalej: wójt) nie tylko naliczał opłatę za odbiór odpadów (tzw. opłata śmieciowa), ale był jednocześnie w jej przypadku organem egzekucyjnym. Ustawa z 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw zmieniła przepisy w ten sposób, że to naczelnik urzędu skarbowego jest, co do zasady, organem egzekucyjnym opłaty śmieciowej. Wójt może wykonywać zadania z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłaty śmieciowej jedynie w sytuacji, gdy zawrze w tym zakresie porozumienie z naczelnikiem urzędu skarbowego. Tym wójtom, którzy zawrą takie porozumienie, niezbędna jest wiedza z zakresu postępowania egzekucyjnego, m.in. jego zawieszenia i umorzenia.
