Zarządzanie zaangażowaniem pracowników
Badania pokazują, że zaangażowani pracownicy pracują wydajniej, są bardziej innowacyjni, a świadczone przez nich usługi powodują większe zadowolenie klienta. Naukowcy i praktycy zidentyfikowali warunki, jakie sprzyjają zaangażowaniu pracowników, i wypracowali metody pomiaru zaangażowania w instytucjach publicznych.
Temat zaangażowania pracowników z rozmachem wkracza do administracji publicznej. Jest coraz więcej przykładów dobrych praktyk zarządzania zaangażowaniem w instytucjach publicznych. Temat dostrzegła Organizacja do spraw Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), która w styczniu tego roku zorganizowała w Paryżu spotkanie ekspertów poświęcone zarządzaniu zaangażowaniem pracowników w sektorze publicznym. W zwiastunie wskazano, że zaangażowani pracownicy to niezbędny czynnik efektywnego wprowadzania zmian w administracji publicznej oraz warunek zadowolenia klientów administracji.
Czym jest zaangażowanie
Zaangażowanie to stan, w którym pracownik dobrowolnie wykorzystuje lub gotów jest wykorzystać na rzecz pracodawcy swoje zasoby fizyczne, emocjonalne i intelektualne oraz czas, wykraczając poza minimalne wymagania stanowiska. Zaangażowanie często kojarzone jest z wysokim poziomem energii, wytrwałością, entuzjazmem, oddaniem się zadaniu i poświęceniem dla wykonywanej pracy. Zaangażowanie, obok korzyści organizacyjnych dla pracodawcy, przynosi również korzyści w wymiarze indywidualnym dla zaangażowanego pracownika - dobre samopoczucie i poczucie spełnienia.
Często, biorąc pod uwagę stopień zaangażowania, wskazuje się na trzy kategorie pracowników:
