Krajowy Program Kolejowy - ambitne zamiary, które zweryfikuje rzeczywistość
Rząd pracuje nad Krajowym Programem Kolejowym do roku 2023. Dokument ten ustanawia finansowe ramy planowanych inwestycji, warunki ich realizacji oraz ambitne cele, jakie mają zostać osiągnięte. W perspektywie 2014-2020 otrzymamy z UE wsparcie w wysokości ok. 42,8 mld zł. Z tak dużym zastrzykiem finansowym łączy się jednak konieczność wygospodarowania dużych środków ze źródeł krajowych.
W Polsce na koniec 2013 roku łączna długość linii kolejowych wyniosła 19 995 km. Ponad 18,5 tys. km z nich obsługiwanych jest przez spółkę PLK SA. O skali wyzwań stojących przed firmą świadczy fakt, iż w 2013 roku zaledwie mniej niż połowa (47%) linii znajdujących się pod zarządem PLK SA znajdowała się w dobrym stanie technicznym. Większość charakteryzowała się albo stanem dostatecznym (27%), albo niezadowalającym (26%). Problemem jest również dozwolona prędkość na polskich torach. Zaledwie 7,6% z nich umożliwia podróżowanie z prędkością wynoszącą 160 km/h, zaś aż na 37,4% torów możliwa prędkość wynosi poniżej 80 km/h. Choć sytuacja nieco się poprawia, to wciąż wiele pozostaje do zrobienia.
