Zadania zlecone gminy
Poza zadaniami własnymi gminy, bardzo ważną rolę odgrywają jej zadania zlecone. Wywołują one wiele kontrowersji, zwłaszcza w aspekcie finansowym.
Zadania zlecone gminy zostały określone w art. 8 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Przewiduje on, że ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Zadania te mogą w szczególności dotyczyć przygotowań oraz przeprowadzenia wyborów powszechnych i referendów. Wskutek wykonywania tych zadań należy uznać organy gmin w tym kontekście także za organy administracji rządowej. Należy również podkreślić to, że przedmiotowe regulacje wykluczają możliwość dalszego przekazywania zadań przez gminę na podmioty pozostające poza (szeroko rozumianą) jej strukturą organizacyjną (wyrok NSA z 27 września 1994 r., sygn. akt SA/Ł 1907/94). Przykładowymi zadaniami zleconymi będą w tym przypadku m.in.: zwalczanie chorób zakaźnych, ochrona dóbr kultury czy też pomoc.
