Badanie rynku poprzedzające procedurę wyboru partnera prywatnego
Jednym z kluczowych elementów zwiększających szanse na powodzenie planowanego przedsięwzięcia PPP jest umożliwienie skonfrontowania założeń projektu z potencjalnymi partnerami prywatnymi. Celem tych działań jest odpowiednie wypromowanie projektu, a przy okazji pozyskanie praktycznych informacji dotyczących możliwości i warunków jego realizacji, w tym przede wszystkim zweryfikowanie przyjętych założeń biznesowych.
Wynik przeprowadzonych konsultacji umożliwi podmiotowi publicznemu potwierdzenie realności przyjętego modelu prawno-finansowego realizacji projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), nie wykluczając jednocześnie dokonania jego modyfikacji w przypadku wykrycia błędów lub niedoskonałości.
Test rynku
Do udziału w testach rynku podmiot publiczny zaprasza potencjalnych wykonawców oraz instytucje finansowe, przekazując im tzw. memorandum informacyjne. Jest to dokument zawierający m.in. wskazanie celu przedsięwzięcia PPP, jego wstępnego zakresu, prawnych i finansowych założeń, planowanego wynagrodzenia partnera prywatnego oraz propozycji w zakresie podziału zadań i ryzyk. Wachlarz zagadnień, które mogą być przedmiotem testu rynku, ograniczony jest wyłącznie potrzebami podmiotu publicznego. Dodatkiem do memorandum jest ankieta skierowana do uczestników badania, za pomocą której zaproszone podmioty mogą odnieść się do istotnych kwestii związanych z wdrożeniem planowanego przedsięwzięcia. W przypadku bardziej złożonych projektów PPP, podmiot publiczny może dodatkowo przewidzieć spotkanie z uczestnikami testu rynku w celu omówienia wszelkich aspektów planowanej współpracy. Działania te są podstawą do dalszych prac, których efektem powinno być wypracowanie optymalnego modelu realizacji projektu i wszczęcie na jego podstawie odpowiedniej procedury wyboru partnera prywatnego.
