Szerszy zakres centralizacji rozliczeń VAT
26 października br. NSA uznał, że gminne zakłady budżetowe nie są odrębnymi od gminy podatnikami VAT, a zatem ich obroty z działalności gospodarczej powinny być scalone w jednej deklaracji VAT gminy. Oznacza to kolejne rewolucyjne zmiany w rozliczeniach VAT samorządów, które zapoczątkowane zostały już centralizacją rozliczeń jednostek budżetowych po wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września br.
Uchwała NSA, przyjęta w poszerzonym składzie siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 4/15) zapadła wskutek zgłoszenia zagadnienia prawnego budzącego wątpliwości interpretacyjne skierowanego przez NSA w postanowieniu z 17 marca 2015 r. w sprawie o sygn. akt I FSK 1725/14. Pytanie NSA brzmiało: czy w świetle art. 15 ust. 1, art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały następnie przekazane do gminnego zakładu budżetowego i są przez niego wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (VAT). Pytanie NSA nie dotyczyło więc wprost statusu zakładów budżetowych jako podatników VAT, lecz wyłącznie prawa gminy do odliczenia podatku VAT od inwestycji wodno-kanalizacyjnych, które następnie wykorzystywał zakład budżetowy. W dotychczasowym orzecznictwie zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne uznawały zakłady budżetowe za odrębnych od gminy podatników VAT. Jednakże siedmioosobowy skład NSA, rozpatrując sporne zagadnienie, w pierwszej kolejności ponownie dokonał analizy z punktu widzenia samodzielnego prowadzenia działalności przez zakład budżetowy w kontekście przesłanek przedstawionych przez Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 29 września br. dotyczącym jednostek budżetowych (sprawa C-276/14 dotycząca Gminy Wrocław).
