Uwarunkowania i perspektywy transportu publicznego
Polski rynek przewozu pasażerów powoli staje się coraz bardziej konkurencyjny. Koleje modernizują swój tabor, linie autobusowe tworzą nowe trasy i obniżają ceny, tanieją i stają się bardziej przystępne także połączenia lotnicze. Wyzwanie, jakiemu muszą sprostać poszczególne segmenty rynku transportowego, jest jednak bardzo duże, ponieważ zamiłowanie Polaków do poruszania się samochodem wciąż rośnie. Czy poprawa jakości oferty ma szansę zmienić przyzwyczajenia rodaków? Czy transport zbiorowy ma szansę stać się w naszym kraju tak modny, jak w krajach zachodnich?
Pomimo pozytywnych tendencji, jakie możemy obserwować na rynku transportu zbiorowego, wciąż nieustannie rośnie liczba samochodów osobowych. O ile w roku 2005 było ich 12,3 mln, o tyle pięć lat później ich liczba wynosiła już 17,2 mln. W roku 2013 samochodów na naszych ulicach było 19,4 mln, natomiast w zeszłym roku przekroczyliśmy magiczną granicę 20 mln aut. Siła przyzwyczajenia do samochodów jest zatem w polskim społeczeństwie duża i to jest największe wyzwanie dla organizatorów transportu publicznego na najbliższe lata.
