Terminowość wydawania decyzji dla inwestycji celu publicznego
Od ponad pięciu lat wojewodowie sprawują kontrolę nad terminowością prowadzonych przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast postępowań o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego. Mogą oni naliczyć karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy dzień przekraczający termin 65 dni, licząc od dnia złożenia wniosku. Przepisy prawne nie regulują szczegółów tych czynności, należy więc kierować się wytworzoną w tym zakresie praktyką oraz orzecznictwem sądów administracyjnych.
17 lipca 2010 r. wojewodowie otrzymali nowe uprawnienia kontrolne względem wójtów (burmistrzów i prezydentów). W przypadku niewydania przez wójta decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego (decyzja lokalizacyjna) w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, wojewoda wymierza (w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie) karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Wpływy z kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa (art. 51 ust. 2, 2a, 2b i 2c ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; dalej: u.p.z.p.). Z powodu dość zdawkowego określenia zasad prawnych dokonywania tych czynności wojewodów utarła się praktyka wzorowana na postępowaniach określonych w przepisach budowlanych. Wójtowie na początku każdego miesiąca przekazują wojewodom rejestry wydanych w miesiącu poprzedzającym decyzji, sporządzone według określonego wzoru, umożliwiającego obliczenie upływu czasu pomiędzy datą wniesienia wniosku a dniem wydania decyzji lokalizacyjnej. Jeśli okres ten przekracza 65 dni, wówczas wojewoda wszczyna postępowanie, które może zakończyć się wymierzeniem wójtowi, w drodze zaskarżalnego postanowienia, kary pieniężnej w wysokości 500 zł za każdy dzień nieuzasadnionej zwłoki.
