Realizacja zamówienia publicznego jako informacja publiczna
Wydaje się, że orzecznictwo zmierza w kierunku "rozluźnienia" dotychczasowego restrykcyjnego stanowiska sądów związanego z dokumentacją dotyczącą wykonywania lub realizowania umowy w zakresie zamówień publicznych jako dokumentacją stanowiącą informację publiczną. Daje to większe prawo organom publicznym do weryfikacji złożonych wniosków o dostęp do tego typu danych.
Dostęp do informacji publicznej stanowi jedną z podstawowych zasad demokracji i społeczeństwa obywatelskiego, a zatem nie można się dziwić, że prawo do informacji zostało zagwarantowane przez przepisy Konstytucji RP. Zgodnie z art. 61 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., "obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa". Szczegółowa regulacja dotycząca tych kwestii została ujęta w ustawie z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.), w której to prawo do informacji publicznej zostało określone w bardzo szeroki sposób. Zgodnie z definicją zawartą w art. 1 u.d.i.p., "każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie". Z kolei regulacja szczególna odnosząca się do zamówień publicznych znajduje swoje umocowanie w ustawie z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).
