Zmiany w księgowaniu wpłat podatników i korektach deklaracji
Od 1 stycznia 2016 r. zmieniły się zasady księgowania wpłat podatników z tytułu zaległości oraz korygowania deklaracji osób prawnych. W obu przypadkach nowe przepisy są korzystne dla organów podatkowych.
Jeżeli płatność podatku lokalnego nie zostanie dokonana w terminie, podatnik ma obowiązek wpłacić odsetki z tytułu zaistniałej zwłoki (oczywiście, o ile narosną one w kwocie wymagalnej, czyli minimum 9 zł). Organ podatkowy ma obowiązek prawidłowo rozksięgować wpłatę dokonaną przez podatnika, o czym stanowi art. 55 § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa). Wskazana regulacja dotyczy sytuacji, w której dokonana wpłata nie pokrywa w całości zaległości podatkowej oraz związanych z nią odsetek za zwłokę. Wówczas taka wpłata jest zaliczana proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim w dniu wpłaty, pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę.
