Przedawnienie opłaty reklamowej
W zakresie opłaty reklamowej obowiązuje pięcioletni termin przedawnienia, liczony od końca roku, w którym upłynął termin zapłaty opłaty. Z punktu widzenia podmiotu zobowiązanego do dokonania zapłaty na rzecz organu podatkowego jest on niezwykle istotny, gdyż powoduje, że przestaje istnieć zobowiązanie podatkowe.
Naliczając wstecz należności, organ podatkowy ma obowiązek zweryfikować z urzędu, czy zobowiązania za te lata, za które są naliczane, nie uległy, z uwagi na upływ czasu, przedawnieniu. WSA w Gliwicach w wyroku z 4 lutego 2015 r. (sygn. akt I SA/Gl 628/14) stwierdził, że "przedawnienie jako instytucja prawa materialnego, skutkująca wygaśnięciem zobowiązania na podstawie art. 59 § 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (...), winna być bezwzględnie respektowana w toku postępowania. Wymaga od organu podatkowego oceny, czy w okolicznościach konkretnej sprawy nastąpił upływ czasu skutkujący przedawnieniem oraz czy nie wystąpiły okoliczności powodujące przerwanie lub zawieszenie biegu terminu przedawnienia, rzutujące na przedłużenie terminu (art. 70 Ordynacji podatkowej). Organ stwierdzając ujemną przesłankę kontynuowania postępowania jest zobligowany do jego zakończenia przez umorzenie postępowania (art. 208 § 1 Ordynacji podatkowej)".
