Jak przepisy o zamówieniach in house wpłyną na gospodarkę odpadami
Zaproponowane przez ustawodawcę zasady udzielania zamówień in house mogą skutecznie zablokować na trzy lata możliwość zlecania spółkom komunalnym zadań z zakresu gospodarki odpadami z wolnej ręki. Utrudnieniem dla gmin chcących zlecać zadania odpadowe swoim podmiotom będzie też rozbudowany system kontroli.
Choć ustawodawca miał dwa lata na implementowanie do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (dalej: dyrektywa klasyczna), to nie zdążył. Termin ten minął 18 kwietnia 2016 r. Wymagane przez Komisję Europejską przepisy ma wprowadzić do krajowego prawa dopiero ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja Pzp), którą Sejm przyjął 13 maja 2016 r., a 10 czerwca br. Senat wprowadził do niej aż 120 poprawek.
Nowelizacja Pzp dotyczy wielu przepisów i zagadnień, jednak z punktu widzenia samorządów największe znaczenie ma jej wpływ na gospodarkę odpadami, a to z uwagi na istotne zmiany, jakie wprowadza ona w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (dalej: u.c.p.g.).
Przetarg dla nieruchomości niezamieszkanych
