Jak tworzyć związki międzygminne
Jedną z płaszczyzn działania jednostek samorządu terytorialnego jest wzajemna współpraca. Jest ona możliwa w różnych formach i postaciach, jednak najważniejsze wydają się rozwiązania związane z tworzeniem związków międzygminnych.
W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne (art. 64 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) Związki takie mają osobowość prawną i wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stanowią więc podmioty odrębne od jednostek samorządu terytorialnego. Nie można ich zaliczyć ani do grupy "gminnych osób prawnych", ani tym bardziej "gminnych jednostek organizacyjnych" (wyrok NSA z 24 lutego 2010 r., sygn. akt II FSK 1585/08). Ich powołanie ma służyć niewątpliwie ułatwieniu realizacji niektórych, przyporządkowanych przez ustawodawcę gminom, zadań publicznych. Zadania takie mogą być różne i dotyczyć zarówno kwestii związanych z ochroną przyrody, jak i np. zagospodarowania konkretnych nieruchomości. Naczelny Sąd Administracyjny przesądził o tym, że w celu wykonywania określonego zadania publicznego gminy mogą stworzyć tylko jeden związek międzygminny (wyrok NSA z 7 listopada 2008 r., sygn. akt II OSK 1216/08). Wszystkie te okoliczności skłaniają do wniosku (również wyrażonego w orzecznictwie), że gmina, cedując swoje kompetencje na związek międzygminny, powinna również ponosić koszty związane z udziałem jej przedstawicieli w działaniach mających na celu realizację powierzonych zadań, w tym związanych z uczestnictwem w obradach głównych związku (wyrok WSA w Warszawie z 8 października 2014 r., sygn. akt II OSK 1275/14).
