Jak prowadzić kontrole podatkowe w gminach
Gminy zostały wyposażone w narzędzia kontroli realizacji obowiązków z zakresie zobowiązań w podatku od nieruchomości. Są nimi czynności sprawdzające i kontrole podatkowe. Każdy z tych trybów ma inny cel i sposób realizacji.
Obowiązek wnoszenia podatku od nieruchomości na rzecz tej gminy, na terenie której jest przedmiotowa nieruchomość zlokalizowana, ustawodawca nałożył na właścicieli, posiadaczy samoistnych, użytkowników wieczystych gruntów oraz posiadaczy, jeżeli właścicielem jest Skarb Państwa lub gmina (art. 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych; dalej: u.p.o.l.). Forma realizacji tego obowiązku jest różna i zależy od sposobu powstania zobowiązania podatkowego. Zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości powstaje z dniem:
1) zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, na gruncie podatku od nieruchomości będzie nim w zakresie osób prawnych, jednostek organizacyjnych i spółek nieposiadających osobowości prawnej złożenie w każdym roku podatkowym w terminie do 31 stycznia danego roku deklaracji, w której podatnik sam dla siebie obliczy kwotę rocznego zobowiązania podatkowego i będzie je wpłacał każdego miesiąca w wysokości 1/12 kwoty rocznego zobowiązania,
