Jakie przepisy regulują zasady poboru opłat lokalnych w drodze inkasa
Opłaty lokalne są jednym ze źródeł dochodów gminnych budżetów. Podstawową formą poboru tych opłat w większości gmin jest inkaso. Jakie przepisy należy wziąć pod uwagę, zlecając pobór tych opłat w drodze inkasa?
Odpowiedź
Jako najważniejszy przepis dotyczący poboru opłat lokalnych należy wskazać art. 19 pkt 1 i pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.). Wskazuje on wprost na organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (radę gminy) jako na jedyny umocowany podmiot do określenia w formie uchwały (aktu prawa miejscowego) zasad ustalania i poboru, terminów płatności oraz wysokości stawek opłat lokalnych. W art. 19 pkt 2 u.p.o.l. ustawodawca umożliwił także dokonywanie poboru opłat w drodze inkasa. W przypadku wprowadzenia tej formy poboru rada gminy (rada miasta) określa w uchwale inkasentów jako podmioty bezpośrednio wykonujące czynności inkasa oraz należne im wynagrodzenie. Dodatkowo - w zakresie opłaty miejscowej - rada gminy (rada miasta) może zobowiązać inkasentów do prowadzenia ewidencji osób zobowiązanych do zapłaty opłaty miejscowej, określając jednocześnie zakres informacji w niej gromadzonych. Szczególnie ważna na gruncie orzeczeń sądów administracyjnych jest uregulowana kwestia prawidłowego określenia inkasentów, tj. takiego, żeby nie było wątpliwości, kto nim faktycznie jest (np. wyrok WSA w Białymstoku z 3 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Bk 26/14 oraz wyrok WSA w Łodzi z 10 października 2013 r., sygn. akt I SA/Łd 922/13).To jednak nie jedyne zasady w tym zakresie.
