BHP W URZĘDZIE
Jak prowadzić negocjacje z pracodawcą, czyli konflikt w urzędzie
Zamrożenie pensji w administracji od kilku lat powoduje niezadowolenie pracowników, którzy nie uzyskują godziwego wynagrodzenia za pracę. Obniżająca się stopa życiowa i niedobór środków na zapewnienie podstawowych potrzeb życiowych rodzą wśród niektórych z nich frustrację, niechęć do pracy, a nawet agresję. Jakie środki przewiduje prawo w takich sytuacjach, jak skłonić pracodawcę do poprawy sytuacji finansowej pracowników i wyegzekwować spełnienie składanych obietnic?
Jednym z najczęstszych źródeł konfliktów są różnice ekonomiczne istniejące między ludźmi. O konflikcie możemy mówić w sytuacji, w której dochodzi do zderzenia się sprzecznych interesów, postaw, wartości jednostek lub zbiorowości. Wystąpi tam, gdzie istnieć będą dwie grupy lub dwoje ludzi o sprzecznych interesach, poglądach, pozycji czy statusie. Zaistnieje także tam, gdzie z jakichś powodów dojdzie do niezadowolenia.
Można mówić o istnieniu dwóch przeciwstawnych poglądów na konflikt:
1) konflikt jest zjawiskiem szkodliwym w życiu zbiorowym, niszczącym zgodne współżycie i współdziałanie ludzi, a także szanowane wartości,
2) konflikt jest zjawiskiem pożytecznym w życiu zbiorowym, dynamizującym współżycie ludzi, przyczynia się do rozwoju społecznego.
Każdy konflikt jest zagrożeniem dla funkcjonowania organizacji, urzędu, biura, ale jest też jednocześnie szansą uwalniającą energię i potencjał tkwiący w zespole ludzi, szansą na osiągnięcie satysfakcji z wykonywanej pracy lub innych celów. Jeśli pracownik będzie tłumił w sobie gniew i niezadowolenie, nie będzie osiągał korzyści ze swej pracy, wówczas nie będzie widział powodu do jej dalszego wykonywania i straci do niej chęć. Jeśli natomiast będzie dochodził swoich roszczeń, to wprawdzie wywoła konflikt i pogorszy relacje ze współpracownikami, lecz w zamian za to zyska szansę na poprawę swojej sytuacji i osiągnięcie jakiegoś stopnia zadowolenia.
