Na co gmina powinna zwrócić uwagę zawierając umowę o roboty budowalne
Rozbudowa infrastruktury, modernizacja budynków czy odnowa placówek samorządu - tego typu zadania stojące przed lokalną administracją sprawiają, że gmina często musi odnaleźć się w roli inwestora. Tym bardziej, że zaangażowanie przez wykonawcę podwykonawcy rodzi określone konsekwencje także dla zlecającej roboty gminy.
Do zawarcia przez wykonawcę umowy o roboty budowlane z podwykonawcą jest wymagana zgoda inwestora (art. 6471 § 2 ustawy z 23 kwietni 1964 r. - Kodeks cywilny; dalej: k.c.). Jeżeli inwestor, w terminie 14 dni od przedstawienia mu przez wykonawcę umowy z podwykonawcą lub jej projektu, wraz z częścią dokumentacji dotyczącej wykonania robót określonych w umowie lub projekcie, nie zgłosi na piśmie sprzeciwu lub zastrzeżeń, uważa się, że wyraził zgodę na zawarcie umowy. Inwestor i wykonawca ponoszą solidarną odpowiedzialność za zapłatę wynagrodzenia za roboty budowlane wykonane przez podwykonawcę (art. 647 § 5 k.c.). Następstwem zgody inwestora na zawarcie umowy między wykonawcą a podwykonawcą jest zatem powstanie po jego stronie ustawowej, solidarnej odpowiedzialności za cudzy (tj. wykonawcy) dług. Odpowiedzialności tej nie można wolą stron wyłączyć (art. 647 § 6 k.c).
