Kiedy gmina finansuje oświetlenie dróg krajowych
Ubiegłoroczna zmiana przepisów ograniczyła nieznacznie obowiązki gminy w zakresie planowania i finansowania oświetlenia dróg krajowych znajdujących się na jej terenie. W większości przypadków nie poprawiło to jednak sytuacji gmin, które nadal ponoszą znaczne wydatki na ten cel. Nie można się jednak spodziewać zmiany przepisów w tym zakresie.
3 października br. do Ministra Infrastruktury i Budownictwa (MIB) trafiła interpelacja w sprawie dokonania zmian niekorzystnych dla samorządów przepisów w ustawie o drogach publicznych, ustawie - Prawo budowlane oraz ustawie - Prawo energetyczne (interpelacja nr 6623). Poseł Ireneusz Raś przypomniał w niej, że pomimo zmiany art. 18 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (dalej: Prawo energetyczne) wciąż nie wprowadza ona w sposób precyzyjny rozgraniczenia w zakresie obowiązku gmin finansowania poszczególnych odcinków dróg, a jedynie pozwala na odmowę przejęcia opłat za oświetlenie dróg krajowych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Przepis ten przewiduje, że do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy m.in. planowanie i finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe. Gminy ponoszą opłaty za oświetlenie dróg krajowych, co mocno obciąża budżety zwłaszcza małych gmin wiejskich i miejsko-wiejskich. Jest to tym bardziej niesprawiedliwe, że drogi krajowe nie służą wyłącznie mieszkańcom tych gmin, "a w głównej mierze odbywa się na nich ruch o charakterze ponadregionalnym i tranzytowym".
