Jakie są prawne aspekty likwidacji jednostki budżetowej
Jednostki budżetowe są jedną z form organizacyjno-prawnych przewidzianych w ustawie o finansach publicznych. Jednostki te, działające na terenie gminy, powiatu lub województwa tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w drodze uchwały, określając jednocześnie mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.
Ustrój samorządu

ROBERT GAWŁOWSKI
specjalista z zakresu administracji publicznej i zarządzania publicznego, adiunkt w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu
Ustawodawca określając katalog jednostek sektora finansów publicznych w art. 9 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. (dalej: u.f.p.) wskazał, że sektor publiczny tworzą organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki metropolitalne, samorządowe zakłady budżetowe, państwowe fundusze celowe, ZUS, NFZ, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, państwowe i samorządowe instytucje kultury czy inne państwowe lub samorządowe osoby prawne. Co istotne, jednostki budżetowe nie posiadają osobowości prawnej, pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek jednostki samorządu terytorialnego. Ujęcie w ramach budżetu wszystkich dochodów i wydatków jednostek budżetowych jest przejawem tzw. budżetowania brutto realizującego zasadę zupełności budżetu. Brak osobowości prawnej często tłumaczony jest realizacją zadań, które nie mają charakteru komercyjnego, czyli z założenia jednostki budżetowe powoływane są do realizacji zadań publicznych, które nie mają charakteru dochodowego.
