Nadzór budowlany
Jaki jest zakres kompetencji nadzorczych wojewody, a jaki RIO
Zagadnienie właściwości organów nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego stanowi od dawna przedmiot debaty - zarówno nauki prawa, organów nadzoru, jak i sądów administracyjnych, przy czym stanowiska w tej kwestii często różnią się od siebie zasadniczo, co może negatywnie wpływać na efektywność realizacji jednej z funkcji nadzoru - strzeżenia prawa.
Nadzór

KAMILLA GROBICKA-MADEJ
radca generalny w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie, doktorant WPiA US w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego
Obserwuje się takie obszary aktywności prawodawczej samorządu terytorialnego, co do których żaden organ nadzoru nie rozpoznaje swojej właściwości nadzorczej. W takiej sytuacji niezgodny z prawem akt funkcjonuje w obrocie prawnym, mimo że powinien zostać z niego w ramach procedury nadzorczej wyeliminowany, gdyż zgodnie z brzmieniem samorządowych ustaw ustrojowych "uchwała lub zarządzenie organu jednostki samorządu terytorialnego sprzeczne z prawem są nieważne zaś o nieważności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, w trybie określonym w ustawie" - tak w art. 91 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) art. 79 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (dalej: u.s.p.) i art. 82 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (dalej: u.s.w.).
