Nadzór
Kto nadzoruje zamówienia in-house
1 stycznia 2017 r. weszły w życie znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych, które m.in. ustawowo sankcjonują w polskim porządku prawnym tzw. zamówienia in-house, umożliwiając zamawiającym w procedurze z wolnej ręki, czyli po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą, zawieranie umów z podmiotami powiązanymi. W ramach tej regulacji pojawił się dodatkowy ogólny przepis przyznający szczególne uprawnienia tzw. organom sprawującym nadzór.

PAWEŁ MICHALSKI
radca prawny, specjalista z zakresu gospodarki komunalnej, prowadzi obsługę prawną spółek komunalnych
Niestety, sposób sformułowania nowych przepisów powoduje trudności przy próbie dokładnego wyspecyfikowania organów, którym przyznano opisane w nich kompetencje oraz przyporządkowania procedury, w jakiej powinno następować korzystanie z tych uprawnień. Znowelizowane przepisy przewidują, że:
1) organ sprawujący nadzór nad zamawiającym, w razie powzięcia wątpliwości co do prawidłowości zastosowania zamówień in-house przewidzianych w art. 67 ust. 1 pkt 12-15 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Prawo zamówień publicznych), zakazuje zawarcia umowy na czas wyjaśnienia sprawy, nie dłużej jednak niż na 21 dni,
