Procedura budżetowa
Jakie są etapy samorządowej procedury budżetowej
Zbliża się termin sporządzenia i przekazania rocznych sprawozdań budżetowych i finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Choć przepisy określające tę procedurę praktycznie się nie zmieniają, to wciąż wiele jej punktów rodzi problemy.

LONGIN MAŻEWSKI
audytor wewnętrzny, ekspert w zakresie finansów publicznych
Działania jednostek samorządu terytorialnego (JST) mają charakter powtarzalny. Działania te najczęściej określa się jako cykl budżetowy. Przez to pojęcie najczęściej rozumie się uporządkowane działania władz samorządowych w zakresie budżetu, najważniejszego planu finansowego dla każdej JST, mające na celu efektywną i zgodną z obowiązującymi przepisami realizację określonych w ustawach zadań publicznych.
Cykl budżetu jest dłuższy od roku kalendarzowego i obejmuje najczęściej cztery etapy:
1) opracowanie przez organ wykonawczy do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy projektu budżetu,
2) uchwalenie przez organ stanowiący budżetu rocznego w terminie do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, przy czym w szczególnych przypadkach możliwe jest wydłużenie terminu uchwalenia budżetu do 31 stycznia roku budżetowego.
