Podatki
Nowe wyjaśnienia MF w sprawie centralizacji VAT
Choć ustawa regulująca scentralizowany system rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego obowiązuje już kilka miesięcy, to wciąż wiele wynikających z niej zagadnień jest niejasnych. Duży stopień skomplikowania problemu i wciąż rodzące się nowe wątpliwości sprowokowały Ministerstwo Finansów do sformułowania kolejnych wyjaśnień.

RAFAŁ OSIŃSKI
ekonomista specjalizujący się w tematyce finansów samorządowych
Przepisy o podatku od towarów i usług (VAT), zwłaszcza w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego (JST), są w naszym kraju bardzo skomplikowane. Problem pogłębił się wraz z koniecznością scentralizowania od 1 stycznia 2017 r. rozliczeń w samorządach terytorialnych. Niejasności są na tyle duże, że pojawiła się konieczność ponowienia wyjaśnień Ministerstwa Finansów (MF) dotyczących tego, w jaki sposób rozliczać scentralizowany VAT.
VAT w dochodach JST
Wątpliwości, jakie podnosili samorządowcy, dotyczyły m.in. prezentacji dochodów opodatkowanych VAT. Pytano, czy należy ukazywać je w kwocie brutto czy netto? Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów, VAT nie stanowi dochodu JST, zatem właściwa jest ewidencja netto, gdyż VAT to dochód budżetu państwa.
