Jak wdrażać zarządzanie procesowe w jednostkach publicznych
Podstawą zarządzania procesowego w jednostkach sektora finansów publicznych są działania i procesy. Sukces wdrożenia zarządzania procesowego zależy jednak od ich odpowiedniego nazwania i skatalogowania.

DR BEATA SADOWSKA
dr nauk ekonomicznych, pracownik naukowo-dydaktyczny Katedry Rachunkowości i Controllingu Uniwersytetu Szczecińskiego, praktyk z wieloletnim stażem pracy w sektorze finansów publicznych oraz sektorze przedsiębiorstw
Przez pojęcie działania w organizacji, również organizacji publicznej, jaką jest m.in. urząd samorządowy lub jego jednostka organizacyjna, należy rozumieć dowolne postępowanie w ramach prawa, mające na celu realizację zamierzonych zadań i celów. Działanie może być określone jednoznacznie przez wyraźne wskazanie, jaka operacja lub czynność ma być w danym momencie wykonana. Uznając działania za podstawowy element działalności organizacji, za kluczowe należy uznać działania kreowane świadomie przez menedżerów. W przypadku organizacji publicznych będą to świadome działania menedżerów publicznych. W takiej sytuacji znane będą odpowiedzi na pytania:
