Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2011-09-20

Nowe zasady podawania danych identyfikacyjnych osób ubezpieczonych i podatników

Od 1 września 2011 r. zmieniły się zasady podawania danych osób ubezpieczonych we wszystkich dokumentach związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym. Obecnie nie należy podawać numeru NIP ubezpieczonego. Ponadto podatnicy będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej lub niebędący zarejestrowanymi podatnikami VAT będą posługiwać się tylko numerem PESEL, a nie jak dotychczas NIP.

W dokumentach zgłoszeniowych do ZUS, w bloku dotyczącym danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej, a także w imiennych raportach miesięcznych należy obecnie podawać numer PESEL, a w razie gdy ubezpieczonemu nie nadano numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego lub paszportu. W dokumentach dotyczących ubezpieczonego oraz osób zgłaszanych jako członkowie rodziny do celów ubezpieczenia zdrowotnego nie należy podawać numeru identyfikacji podatkowej NIP (nawet jeśli został nadany).

WAŻNE!

Od 1 września 2011 r. w dokumentach składanych za ubezpieczonego nie należy podawać numeru NIP, nawet jeżeli został nadany.

W praktyce oznacza to, że w przypadku ubezpieczonego (zarówno obywatela polskiego, jak i cudzoziemca), który ma nadany numer PESEL, należy podawać:

● w dokumentach zgłoszeniowych - imię i nazwisko, numer PESEL i datę urodzenia,

● w imiennych raportach miesięcznych - imię i nazwisko oraz numer PESEL.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00