Rachunkowość Stowarzyszeń, Fundacji, Organizacji non-profit 12/2006 z 01.12.2006, str. 41
Data publikacji: 03.07.2018
Jak uniknąć błędów przy rozliczaniu projektu i wypłacie dofinansowania z funduszy strukturalnych
Wiele osób występujących o środki unijne sądzi, że otrzymanie informacji o przyznaniu dofinansowania oznacza pełen sukces. Niestety, jest to dopiero pierwszy krok do rzeczywistego otrzymania dotacji. Jak pokazuje praktyka, tylko około 20% przyznanego dofinansowania jest wypłacane wnioskodawcom. Spowodowane jest to trudnościami i wynikającymi z nich błędami popełnianymi na etapie realizacji i rozliczenia projektu.
Główne problemy dotyczące rozliczenia projektu są związane z tym, że fundusze strukturalne działają na zasadzie tzw. refinansowania. Oznacza to, że wypłata pieniędzy następuje jako częściowa (np. 50%) refundacja wcześniej poniesionych i właściwie udokumentowanych kosztów. Poza tym refundacja nie dotyczy wszystkich wydatków poniesionych na realizację projektu, a tylko tzw. kosztów kwalifikowanych. Są to z góry zdefiniowane wydatki, dokładnie określone w aktach prawnych i dokumentach programowych. Pozostałe koszty związane z projektem wnioskodawca musi w całości pokryć z własnej kieszeni.
