Jak uzyskać informację publiczną
Do podjęcia działań zmierzających do realizacji celów statutowych organizacji niezbędne jest często pozyskanie informacji o projektowanych inwestycjach mających wpływ na środowisko lokalne i ekologię, o inwestycjach jednostek samorządu terytorialnego czy o wywiązywaniu się przez nie z zadań publicznoprawnych. Organizacje mogą wystąpić wówczas o udostępnienie informacji publicznych.
Podstawą uzyskania informacji publicznej jest ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Aby uzyskać takie informacje, organizacja po sprawdzeniu, czy informacja nie jest już udostępniona w inny sposób, musi złożyć odpowiedni wniosek.
Jaka informacja jest publiczną
Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej: uodip) i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w tej ustawie. Tak ogólne sformułowanie zakresu pojęcia informacji publicznej jest w praktyce bardzo niejasne - zarówno dla osób mających prawo zapoznać się z informacjami publicznymi, jak i dla podmiotów zobowiązanych do udostępniania tych informacji. Przy wykładni tego pojęcia należy więc kierować się art. 61 Konstytucji RP, prawem unijnym oraz wskazówkami zawartymi w orzeczeniach sądów.
UWAGA!
Za informację publiczną należy uznać każdą wiadomość wytworzoną lub odnoszoną do władz publicznych oraz innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne. Będzie to więc każda informacja o sprawach publicznych, przez które należy rozumieć wszelkie działania lub zaniechania podmiotów podejmujących czynności w celu realizacji zadań zaliczanych do szeroko rozumianego interesu publicznego.
Katalog informacji i dokumentów stanowiących informację publiczną został określony przez ustawodawcę w art. 6 uodip. Przepis ten wymienia przykładowe informacje uznane za publiczne. Na tej podstawie udostępnieniu podlegają informacje publiczne np. o projektowaniu aktów normatywnych lub programach w zakresie realizacji zadań publicznych, sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań. . Dokumentem urzędowym jest treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy.
