Komisja rewizyjna w stowarzyszeniu
Stowarzyszenie, które chce działać zgodnie z obowiązującymi przepisami, jest zobowiązane do powołania kilku organów. Pierwszym z nich jest zarząd (który omawialiśmy w nr. 10 Poradnika), kolejnym - równie ważnym - komisja rewizyjna. Komisja rewizyjna nazywana jest w przepisach szczególnych (ustawa - Prawo o stowarzyszeniach) organem kontroli wewnętrznej. Jest to zatem niezwykle ważne ogniwo w procesie zarządzania organizacją pozarządową.
Przepisy ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach jasno precyzują (w art. 11 ust. 3), że stowarzyszenie jest obowiązane posiadać zarząd i organ kontroli wewnętrznej. Nie mamy zatem wyboru - to przepisy wymuszają powołanie komisji rewizyjnej w każdej tego typu organizacji. Dodatkowo, stowarzyszenie może uzyskać status organizacji pożytku publicznego po spełnieniu wielu warunków, wśród których znajduje się posiadanie kolegialnego organu kontroli lub nadzoru (art. 20 ust. 1 pkt 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie).
Zakres zadań komisji rewizyjnej
Dokonując analizy, czym właściwie ma się zajmować komisja rewizyjna, trzeba sięgnąć do definicji kontroli wewnętrznej - skoro członkowie komisji mają ją sprawować w stowarzyszeniu.
W przypadku komisji rewizyjnej będziemy mieli do czynienia z kontrolą wewnętrzną instytucjonalną, bowiem jest to organ powołany do przeprowadzania czynności kontrolnych w naszej organizacji.
Jeśli chodzi o główne zadania komisji rewizyjnej, to - jak wynika z praktyki - powinna ona przede wszystkim weryfikować dokumenty, które kontroluje, oraz porównywać je z przepisami, wewnętrznymi regulacjami (np. polityką rachunkowości) i oceniać, czy np. wszystkie wydatki były dokonane legalnie. Warto pamiętać, że komisja powinna zbadać nie tylko legalność, ale również (a może przede wszystkim) celowość danej operacji gospodarczej. Komisja rewizyjna jest zatem również swego rodzaju pomocnikiem zarządu w kierowaniu organizacją pozarządową.
