Technika tworzenia prawa wewnętrznego w stowarzyszeniu
Kompetencje do stanowienia aktów prawa wewnętrznego wynikają wprost z ustawy - Prawo o stowarzyszeniach. W aktach wewnętrznych stowarzyszenie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz reguluje kwestie dotyczące swojej działalności. Jak wynika z praktyki sądów, takie akty prawne stowarzyszeń - przede wszystkim uchwały - nader często zawierają błędy konstrukcyjne, które mogą powodować nawet ich nieważność. Poniżej opisujemy zasady zapewniające techniczną poprawność prawa wewnętrznego tworzonej organizacji.
Przepisy ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (dalej: ustawa) przyznają kompetencje prawotwórcze określonym podmiotom zbiorowym. Założyciele, w liczbie co najmniej piętnastu osób, uchwalają statut stowarzyszenia oraz wybierają komitet założycielski. Ustawowe władze stowarzyszenia także mają charakter kolegialny. Najwyższą władzą jest walne zebranie członków. Ustawa - Prawo o stowarzyszeniach wyraźnie wprowadza domniemanie kompetencji walnego zebrania do podejmowania uchwał w sprawach niezastrzeżonych w statucie dla innych władz stowarzyszenia. W miejsce walnego zebrania członków statut może przewidywać zebranie delegatów. Stowarzyszenie musi ponadto mieć zarząd i organ kontroli wewnętrznej. Założenie stowarzyszenia zwykłego także wymaga uchwalenia przez co najmniej trzy osoby regulaminu działalności, który w tym przypadku zastępuje statut.
