Monitor Księgowego 24/2004 z 16.12.2004, str. 113
Data publikacji: 13.12.2004
Kiedy doręczenie pisma jest skuteczne
Prawidłowe doręczenie pisma ma bardzo istotne znaczenie na gruncie postępowania podatkowego. Umożliwia bowiem podjęcie dalszych czynności przez uprawniony organ (tzw. nadanie biegu sprawie). Nieprawidłowe doręczenie, a co za tym idzie - nieskuteczne, otwiera zaś drogę uprawnionym podmiotom do hamowania dalszych czynności w postępowaniu lub też odwołania od już zapadłych decyzji.
Organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez upoważnione osoby. W praktyce dwie ostatnie formy doręczenia są rzadko stosowane, chyba że doręczenie jest pilne, np. z uwagi na upływający termin. Przepisy Ordynacji podatkowej wymieniają trzy kategorie adresatów pism: stronę, przedstawiciela i pełnomocnika strony. Jeśli strona działa przez przedstawiciela, pismo doręcza się przedstawicielowi. W przypadku gdy ustanawia kilku pełnomocników w tej samej sprawie, pismo doręcza się jednemu z pełnomocników właściwemu do doręczeń.
