Prawo i Podatki Unii Europejskiej 3/2005 z 01.03.2005, str. 18
Data publikacji: 01.07.2018
Zasada subsydiarności w zmaganiach kompetencyjnych Komisji Europejskiej i Rady
Od czasu traktatów założycielskich Wspólnoty problematyka opodatkowania związanego z działalnością przedsiębiorstw nie schodziła z wokandy Komisji Europejskiej, ponieważ postrzegana była jako istotny element prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego.
(na przykładzie opodatkowania osób prawnych podatkiem dochodowym według zasad państwa macierzystego)
MICHAŁ WIKTOROWICZ, LL.M.
doradca naukowy, Federacja Europejskich Giełd Papierów Wartościowych, Bruksela
Zasada subsydiarności (pomocniczości) na tle działań Komisji Europejskiej w dziedzinie podatków bezpośrednich
Różne raporty już od 1962 roku1 dawały impetu Komisji Europejskiej do przedstawiania propozycji legislacyjnych w celu ujednolicenia prawa podatkowego. I tak, w latach 1975, 1984 i 1985 Komisja przedstawiła różne propozycje, które ze względów politycznych nigdy nie doczekały się realizacji. Kraje członkowskie, mimo niechęci do podjęcia działań w celu harmonizacji prawa podatkowego, zmuszone jednak były do przedstawienia rozwiązań, które niezbędne były dla realizacji koncepcji wspólnego rynku. Z tego względu w 1977 roku nie Komisja, ale Rada przyjęła dyrektywę w sprawie pomocy wzajemnej właściwych organów państw członkowskich w dziedzinie podatków bezpośrednich2.
W 1990 roku Komisja Europejska zwróciła się do Komitetu Niezależnych Ekspertów pod przewodnictwem byłego ministra finansów Holandii Onno Rudinga o zbadanie, czy i w jakim zakresie różnice podatkowe powodują trudności na rynku wspólnotowym, w szczególności jeśli chodzi o decyzje inwestycyjne i konkurencję przedsiębiorstw.
