Prawo i Podatki Unii Europejskiej 4/2005 z 01.04.2005, str. 16
Data publikacji: 29.06.2018
Reklama w internecie a swoboda przepływu towarów - uwagi na tle orzeczenia C-71/02 Herber Karner Industrie-Aktionen GmbH przeciwko Troostwijk GmbH
Sprawa C-71/02 była przyczynkiem do ponownego rozpatrzenia przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich zagadnienia wykładni art. 28 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), czyli przepisu zakazującego państwom członkowskim WE wprowadzania ograniczeń ilościowych w przywozie i środków o skutku równoważnym do ograniczeń ilościowych.
KRYSTYNA KOWALIK-BAŃCZYK
doktor nauk prawnych, asystentka w Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji oraz w Centrum Europejskim Uniwersytetu Warszawskiego, LLM MES (Brugia), DEA (Tuluza)
Pytanie zadane Trybunałowi na mocy art. 234 TWE przez sąd austriacki dotyczyło tego, czy wynikający z prawa krajowego zakaz umieszczania nieprawdziwych informacji o pochodzeniu towarów może stanowić środek o skutku równoważnym do ograniczenia ilościowego. Dokładniej chodziło o zakaz umieszczania w internecie i innych środkach przekazu nieprawdziwych informacji reklamujących towary oferowane na aukcji.
Okoliczności sprawy C-71/02 Herber Karner Industrie
Artykuł 8 austriackiej ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Bundesgesetz gegen den unlauteren Wettbewerb) z 16 listopada 1984 r.1 przewiduje ogólny zakaz podawania informacji, które mogą wprowadzać w błąd ich odbiorców2. Paragraf 30 ust. 1 tej samej ustawy zakazuje, by jakiekolwiek publiczne ogłoszenia lub informacje skierowane do szerszego kręgu odbiorców odwoływały się do faktu, iż oferowane towary pochodzą z masy upadłości, jeżeli dany towar nie wchodzi już w skład takiej masy.
Spółki Herber Karner Industrie-Aktionen GmbH (dalej: Karner) i Troostwijk GmbH (dalej: Troostwijk) zajmują się sprzedażą na aukcjach dóbr o charakterze przemysłowym oraz nabywaniem majątku niewypłacalnych przedsiębiorstw. Umową sprzedaży z 26 marca 2001 r. spółka Troostwijk weszła w posiadanie, za zgodą sędziego-komisarza, składników majątku upadłego przedsiębiorstwa budowlanego. W przetargu o nabycie masy upadłości uczestniczyła również spółka Karner, jednak jej oferta nie została uwzględniona. Troostwijk miała zamiar sprzedać przedmioty pochodzące z masy upadłości na aukcji 14 maja 2001 r. Ogłosiła aukcję w katalogu sprzedaży jako aukcję upadłościową, podając, iż sprzedawane na aukcji przedmioty wchodzą w skład masy upadłości. Ogłoszenie zostało również umieszczone w internecie.
