Prawo i Podatki Unii Europejskiej 4/2005 z 01.04.2005, str. 49
Data publikacji: 29.06.2018
Prawo europejskie a akcyza na import używanych samochodów osobowych
Relacja przepisów ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (dalej: ustawa) dotyczących akcyzy na importowane do Polski z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (dalej: UE) samochody osobowe jest przyczyną skarg ze strony importerów oraz sporego zamieszania w urzędach celnych. Może też mieć niebagatelne znaczenie dla budżetu państwa.
dr DARIUSZ ADAMSKI
adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego
Powodem zaistniałej sytuacji jest w pierwszej kolejności brzmienie art. 80 ustawy. Zgodnie z jego ust. 1 „akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju”. Z kolei według art. 80.2 „podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju” (art. 80.2.1), a także „importerzy oraz podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego” (art. 80.2.2).
Tyle prawo polskie. Wspólnotowe stanowisko w sprawie tego rodzaju podatku wypracowane zostało przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu (dalej: ETS), który sprawami tzw. dyskryminacji podatkowej używanych samochodów z importu zajmował się wielokrotnie. Przyjrzyjmy się kilku ostatnim rozstrzygnięciom. Zacznijmy od orzeczenia wydanego 29 kwietnia 2004 r. w sprawie Weigel. Dotyczyło ono akcyzy samochodowej wprowadzonej do prawa austriackiego w roku 1991. Podlegały jej m.in. nowe samochody, jeszcze nie zarejestrowane na terenie Austrii oraz rejestrowane w Austrii po raz pierwszy używane samochody sprowadzane z zagranicy. Stan prawny był zatem zbliżony do obowiązującego w Polsce.
